Ugyan a magyar fiatalok a tanmenet részeként részesülnek egészségnevelésben, de a HIV-fertőzöttek és az abortuszok száma alapján úgy tűnik, a módszer nem megfelelő. A TASZ szerint nemcsak a fiatalok szexuális szokásai változtak meg, hanem az információszerzés módja is. A magyarországi HIV/AIDS prevenció még nem aknázta ki azokat a felületeket, ahol a tinédzserek nyelvén lehetne a szexről nyíltan beszélni. A fiatalok magukra vannak hagyva.
Összesen egy iskola van, ahova a HIV/AIDS-szel kapcsolatos információk átadásához HIV-pozitívokat hívnak meg előadni, a diákokkal beszélgetni, derült ki a TASZ egészségnevelésről szóló felméréséből. A kutatás arra kereste a választ, hogy a középiskolás fiatalok milyen információk birtokába jutnak a HIV/AIDS prevenciós programok keretében.
Az Országos Epidemiológiai Központ adatai szerint Magyarországon az utóbbi években jelentősen nőtt a HIV-fertőzöttek száma: míg 2006-ban 81 új fertőzött volt, addig 2010-ben ez a szám 182-re nőtt. A HIV/AIDS járványügyi jelentésben idén közölték először az adatokat korcsoportra is lebontva. A számok azt mutatják, hogy egyre több fiatal fertőződik meg: 2010-ben 57 huszonéves HIV-fertőzöttet szűrtek ki, azaz összes újonnan regisztrált fertőzöttek 40 százaléka 20-29 éves, míg a 14-19 év közötti korosztályban 4 esetet regisztráltak, ami az összes eset 3 százaléka. Ezek a számok a 2006-hoz viszonyítva több mint 2,5-szeres növekedést mutatnak. Sokan a fiatalok közül szexuális életük elején fertőződtek meg a hiányos információk, illetve a rosszul tanult viselkedésformák miatt.
Az újonnan regisztrált HIV-fertőzöttek száma korcsoport szerint 2006-2010
(forrás: Országos Epidemiológiai Központ)
A TASZ szerint ahhoz, hogy érdemi javulást lehessen elérni, átfogó és modern stratégiát kell kidogozni. Az információ átadása, és így a prevenció egyik színtere a család mellett az iskola lehet, de csak abban az esetben, ha naprakész és a fiatalokat is érdeklő információt tud átadni. Emellett el kell fogadni azt is, hogy nemcsak a szexuális szokások, mint például az egyre korábban kezdett nemi élet, hanem az információszerzés forrásai is megváltoztak. Azokon a felületeken lehet hatékonyan átadni a szükséges tudást, amelyeket a tinédzserek, már egészen fiatal kortól kezdve napi szinten használnak, a magyarországi HIV/AIDS prevenció számára ezek azonban még kiaknázatlan területek. Gondolni kell itt a különböző közösségi oldalakra, internetes fórumokra, portálokra, de akár mobiltelefonos alkalmazásokra, ami természetesen magában foglalja a megfelelő nyelvezetet.
Norvégiában például néhány éve fut egy sikeres program, amelyben sms-ben feltett kérdésekre válaszolva, kiértékelik a fiatalok szexuális életének kockázatait, és megerősítik a törekvést a helyes, biztonságos szexre, illetve megpróbálják megfelelő információval ellátni és a kevésbé rizikós magatartás felé terelni a fiatalokat.
Az idén megújuló Nemzeti AIDS Stratégiában is fontos szerepet kell szánni a fiatalok tudásának fejlesztésére a szexualitással és nemi úton átadható fertőzésekről, valamint a prevenció eszközeiről. Bár a TASZ-hoz eljuttatott információk szerint ha kevés óraszámban is, de minden iskolai tanmenetben szerepel az egészségfejlesztés, valamint a HIV/AIDS-prevenció, a stratégia csak akkor lehet sikeres, ha a friss és vállalható tudás a megfelelő fórumokon próbál eljutni a fiatalokhoz.
Magukra hagyva
Az Országos Egészségfejlesztési Intézet 2010-es tanulmánya (pdf) szerint a fiatalok szexszel és a szexuális úton terjedő betegségek megelőzésével kapcsolatos tudása nem megfelelő, ugyanakkor egyre korábban kezdik szexuális életüket: a 9. évfolyamosok majdnem fele 14 éves kora előtt kezdte el szexuális életét. Jelentős részük, a lányok 50, a fiúk 62 százaléka senkivel nem tudja megbeszélni a szexualitással kapcsolat kérdéseit. A diákok túlnyomó többsége (87 százalék) soha nem beszélné meg tanárával az ilyen jellegű problémáit, és 78 százalékuk soha nem fordulna védőnőhöz sem. Közben a szexualitás a 8. évfolyamosok 43 százalékát nagyon, 47 százalékát pedig egy kicsit érdekli, ugyanez a 10. évfolyamosok esetében már 65 és 32 százalékra módosul.
A TASZ kutatásából az is kiderült, hogy egy kivétellel minden középiskolában megvalósul a Nemzeti Kerettantervben előírt egészségfejlesztés: az intézmények harmadában erre nem biztosítanak külön óraszámot, hanem beépítik különböző tantárgyak tanmenetébe. A középiskolák 63 százaléka a biológia, a kémia vagy az osztályfőnöki órákon foglalkozik a témával: 17 százalékuk több mint 10, 29 százalékuk 5-10, 17 százalékuk pedig kevesebb, mint 5 órát biztosít évfolyamonként egy tanévben erre a célra.
A HIV/AIDS prevenció az összes vizsgált középiskolában megvalósul: az intézmények 14 százaléka építi be az egészségfejlesztési programjába, 86 százalék pedig külön óraszámot biztosít erre a célra. Az iskolák majdnem fele évfolyamonként 1-2 órát szán HIV/AIDS prevencióra. A kilencedik éve futó A-HA! – országos szexuális és mentálhigiénés felvilágosító programban az iskolák 17 százaléka vesz részt, és több mint felük használ kifejezetten erre a célra fejlesztett segédanyagokat.
Kimagaslóan sok az abortusz
A fentieken túl létezik még két elgondolkodtató, Magyarországról szóló adat. Az Egészségügyi Világszervezet (WHO) szerint ugyan az abortuszok száma és aránya csökkenő tendenciát mutat, részben a fogamzásgátló módszerek jobb elterjedtségének és minőségének köszönhetően, de az Európai Unión belül még mindig Magyarországon a harmadik legmagasabb az abortuszok száma 1000 élve születésre számolva, a 20 év alatti korosztályban pedig a tagországok közül a negyedik legrosszabb eredményt értük el. A nyugat-európai országokban, ahol a szexedukáció már az óvodában, illetve az általános iskolában elkezdődik, jóval kedvezőbb a helyzet: amíg Hollandiában, Németországban és Szlovéniában az összes élve születésnek mindössze 1-2 százaléka esik a 20 év alatti korosztályba, addig ez nálunk több mint 6 százalék.
20 év alatti szülések aránya (2009.)
A szexualitásról szóló információk átadásakor gyakran merülnek fel világnézeti kérdések, de abban mára a legtöbben egyetértenek, hogy az információhoz való jogot biztosítani kell a fiatalok számára. A WHO ajánlása szerint a szexuális edukáció egyik fontos része, éppen a világnézeti különbségek tiszteletben tartása miatt, az értéksemlegesség. A szervezet arra is vállalkozott, hogy a témához kötődő tévhitekben állást foglaljon: cáfolják például, hogy a házasság előtti szexuális élet tiltása képes lenne elérni hatását, kutatások szerint így sem tolódik későbbre az első tapasztalatok megszerzése.
Tudományos eszközökkel érvelnek azon állítás ellen, hogy a szexuális edukáció arra bátorítja a diákokat, hogy fiatalabban váljanak szexuálisan aktívvá. A világ több országában futó, összesen 47 program tapasztalatai alapján megállapították, hogy a szexről és a nemi úton terjedő fertőzésekről szóló oktatások hatására az esetek harmadában nem változott érdemben a fiatalok hozzáállása, viszont hasonló arányban tolódott későbbre az aktív szexuális élet kezdete, illetve csökkent a szexuális partnerek száma, és csökkent a nem tervezett terhességek aránya is.
A TASZ a kutatáshoz 50, rétegzett mintavétellel kiválasztott középiskolát kérdezett meg először emailben, majd a minimális beérkezett válasz miatt közérdekű adatigénylő levélben. 29 iskola válaszolt a kérdésekre, az adatok feldolgozása anonim módon történt, a kutatási eredményekből sem az iskolák, sem a válaszadó munkatársak nem azonosítható be.
Zsolt Melinda, TASZ