A kórházi fertőzések megszüntetése az ÁNTSZ szerint nem az egész társadalom érdekét szolgáló ügy, ezért nem foglalkoznak vele

Válaszolt az ÁNTSZ az első bejelentéseinkre, amelyeket a kórházi fertőzések miatt indított kampányunkban továbbítottunk neki. Érdemi válasz nincs, vizsgálat nuku, de a téves jogi levezetés ezúttal sem maradhatott el.

Kórházi fertőzések miatt indított kampányunkban megtörtént eseteket gyűjtünk, amiket csoportosítva továbbítunk az ÁNTSZ-nek, hogy kivizsgálják az esetek körülményeit. Azt kérdezzük:

biztos minden szabályosan működik egy olyan intézményben, ahol a betegek kórházi fertőzéseket kapnak?

Az ÁNTSZ bármikor lefolytathat ellenőrzést, vizsgálhatja, hogy jogszerűen, és a szakmai szabályok szerint zajlik-e minden. Ha pedig hiányosságot talál, megvannak az eszközei, hogy ezekkel szemben fellépjen. Épp ezt szeretnénk elérni, mert az ÁNTSZ magától alig jár ki ellenőrizni, és ha igen, akkor sem állapít meg semmilyen következményt. Erről itt írtunk részletesen.

Panasz vs. közérdekű bejelentés

Az ÁNTSZ-t kétféle módon lehet megkeresni: panasszal vagy közérdekű bejelentéssel. A kettő között az a különbség, hogy

  • a panasz célja egyéni jog-/érdeksérelem megszüntetése;
  • a közérdekű bejelentés egy nagyobb közösséget vagy az egész társadalmat érintő problémáról szól.

A mi általunk küldött bejelentésekben ugyan szerepeltek egyéni esetek, azok, amiket tőletek kaptunk. De már a bejelentésben egyértelművé tettük, hogy

nem az egyedi eseteket akarjuk kivizsgáltatni, hanem azt kérjük, hogy magát az érintett intézményt ellenőrizzék.

 

 

Leírtuk a beadványunkban, hogy az egyedi esetek csupán illusztrációként szerepelnek, azért, hogy a bejelentésünket ne söpörhesse le olyan könnyen az ÁNTSZ. Hogy ne mondhassák, hogy légből kapottak az állításaink, hogy a kórházi fertőzés nem is érint olyan sok embert.

Miután tehát világosan leírtuk, pontos jogszabályi hivatkozásokkal megtámogatva, hogy amit küldünk, nem panasz, hanem közérdekű bejelentés, az ÁNTSZ azt válaszolja, hogy sajnálja, de nem tudja elbírálni a panaszunkat. Ismerős az érzés? Nagyon is az, majd’ egy éve ugyanígy hülyének néztek, amikor a kórházi fertőzések számát próbáltuk kideríteni.

Azóta sem tudjuk pontosan, hogy hányan fertőződnek és halnak meg évente kórházi fertőzésben, de azt az ÁNTSZ is elismeri, hogy bőven van mit tenni. Az alapokban tehát egyetértünk, mégsem teszik közzé a kórházi fertőzések pontos számadatait, nem tudhatjuk meg, hogy az egyes kórházak hogyan teljesítenek és sem maguktól, sem a TASZ kezdeményezésére nem folytatnak le célzott ellenőrzéseket. És hogy miért?

Mert az ÁNTSZ szerint a kórházi fertőzések nem érintenek egy nagyobb közösséget, és a jelenséggel szembeni fellépés nem szolgálja az egész társadalom érdekét. Taps.

Továbbra sincs vizsgálat, továbbra sincs következmény

Miközben az ÁNTSZ azt harsogta, hogy minden panaszt kivizsgál, a TASZ bejelentéseit lesöpörte az asztalról. Azt írják: „az Önök beadványa egyéni jog- vagy érdeksérelmeket vélelmez, közérdekű bejelentést nem fogalmaz meg”.

Vajon mi kell még az ÁNTSZ-nek, hogy kivizsgálja a közérdekű bejelentéseinket? Van javaslatod? Írd meg kommentben!

Nem adjuk fel: irány az ombudsman

A küzdelemnek ezzel koránt sincs vége. Tudtátok, hogy a szabálytalanul kezelt, vagy ki sem vizsgált közérdekű bejelentések miatt az ombudsmannál lehet panaszt tenni? Mi pont ezt tettük, reméljük, hamarosan beszámolhatunk az eredményekről.

És továbbra is küldjük az ÁNTSZ-nek a közérdekű bejelentéseket, és el fogjuk érni, hogy tegyék a dolgukat, azaz fellépjenek a kórházi fertőzésekkel szemben. Minél több panaszt kapunk, annál többet továbbíthatunk, bizonyítva, hogy igenis rengeteg embert érint a probléma Magyarországon!

Úgyhogy küldd el nekünk te is a kórházi fertőzéses esetedet, hogy még több közérdekű bejelentés alapján szólíthassuk fel az ÁNTSZ-t: tegye a dolgát, tegyen a kórházi fertőzések ellen!

Asbóth Márton

Uralkodj magadon!
Új kommentelési szabályok érvényesek 2019. december 2-től. Itt olvashatod el, hogy mik azok, és itt azt, hogy miért vezettük be őket.