Tavalyi sikeres gyűjtésünk után megígértük, hogy legalább 40 iskolába elvisszük a MONDO-t. Hogy azóta hogy halad ez a folyamat, arról két önkéntesünk írt remek összefoglalót. Olvassátok el ezeket ti is!
A TASZ-nál gyakorlaton lenni már első blikkre izgalmasnak ígérkezett, de arra talán én sem számítottam, hogy végzős bárczis hallgatóként körbejárhatom az országot egy jogtudatosító projekt keretében. A MONDO-ról már sokat hallottam, most pedig nemcsak megismerhettem közelebbről, de most részt vehetek a fejlesztésében is, és első kézből hallhatom az ország legkülönbözőbb szegleteiben tanító pedagógusok véleményét. Gál Dániel vagyok, az ELTE Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Karáról kerültem a Társaság a Szabadságjogokért civil szervezethez, hogy itt töltsem el a terepgyakorlati időszakomat. Arra gondoltam, hogy a sok élmény, ami az előző hetekben ért igazán megér egy blogbejegyzést.
Akik még nem találkoztak a MONDO-val, ez egy hiánypótló kártyaformátumú játék, amelyben a gyermekek és felnőttek játszva tanulhatnak jogaikról. Nem csak a jogok megismerését, de a jogsérelmek detektálását és a lehetséges cselekvési terveket is magában foglalja a gyönyörű illusztrációkkal rendelkező kártyacsomag. Tíz témaköre széleskörűen fedi le a fogyatékos személyeket érintő tárgyköröket, ez azonban nem jelenti azt, hogy a többségi társadalom tagjai számára ne lenne használható eszköz. Nincsen egyetlen játékszabálya, ezért gyakorlatilag végtelen mennyiségű játékot rejt.
A TASZ közösségi adománygyűjtésének köszönhetően idén 40 iskolába juthat el egy-egy ajándék pakli, minden alkalommal egy interaktív workshoppal egybekötve. Zuglóban, Keszthelyen és Székesfehérváron Menyhárt Barbara, hallgató társam és én is a civil szervezettel tartottunk.
Érdekes volt látni a pedagógusok reakcióit, amikor kezükbe kapták a MONDO lapjait. Még azok is elmerültek a kártyákban, akik először nem tűntek érdeklődőnek. A beszélgetéseken szépen lassan megnyíltak, tanácsokat adtak, kritikákat fogalmaztak meg. Találkoztunk szülőkkel is, ami külön öröm, mert a MONDO nem csak pedagógusok számára, de otthoni használatra is készült. Fontos, hogy ők is megértsék a jogtudatosítás jelentőségét, hiszen ebben a folyamatban ugyanannyira fontos partnerek a szülők, mint a gyermekekkel foglalkozó pedagógusok, fejlesztők.
Kölcsönösen hasznosak ezek az alkalmak, hiszen az aktívan tanító szakemberek hihetetlenül pontos gyakorlati tapasztalatokat tudnak megfogalmazni egy-egy kártyalappal, témakörrel kapcsolatban. A pedagógusok nehezen beszélnek azokról az absztrakt témakörökről, amelyek közvetlenül nem érintik őket, ilyenek mondjuk a gondnokság vagy a támogatott lakhatás. Ezzel ellentétben azokban a mindennapi gyakorlati kérdésekben, mint a bántalmazás megfékezése vagy a gyermekek szexuális fejlődése, konstruktív és naprakész ötleteket, javaslatokat adtak. Több helyen is hiányolták például a napjainkban nagy veszélyt rejtő, de még az oktatás által kevéssé felfedezett cyberbullying megjelenését a MONDO paklijában. Ezek mind olyan tapasztalatok, amelyekkel dolgozni fogunk a jövőben. Jelenleg a MONDO hatásmérésén dolgozunk, amelyhez egy komplex segédanyag is készül, és vannak ötleteink a pakli bővítésére, sőt tervezünk egy MONDO társasjátékot is.
A turné folytatódni fog, egyre több és több iskolába juthat el MONDO. A projekt messze túlmutat az osztálytermek falain, hiszen a jogfosztás sem korlátozódik az oktatási terekre. Reméljük még sok élményben lesz részünk ezen a körúton!
Gál Dániel
A MONDO-ról a gyógypedagógiai tanulmányaim elején hallottam először, már akkor úgy gondoltam, hogy szuper eszköz. Most, mikor végzős gyógypedagógus-hallgatóként a terepgyakorlatomat töltöm a TASZ-nál, lehetőségem adódott jobban megismerni és korábbi feltételezésem be is bizonyosodott.
Igazából ez egy olyan segédeszköz, ami a gyermekek (vagy akár felnőttek) jogtudatosságának előmozdítására alkalmas. Használható mind a tanórai keretek között, mind pedig a szabad, kötetlen foglalkozások ideje alatt.
Olyan fontos témákat dolgoz fel, mint pl. a bántalmazás, a gondnokság, a közösségi élethez- vagy a szavazáshoz való jog. Tipikusan fejlődő felnőttként is néha tanácstalanok vagy eszköztelenek lehetünk ezekben a témákban, ezért különösen hiánypótlónak gondolom a játékot. A MONDO segít megfogalmazni, hogy ezekben a helyzetekben hogyan érdemes reagálni, illetve lehetőséget teremt a beszélgetésre olyan meghatározó kérdésekben mint például a fogyatékossággal élő személyek választójoga vagy gondnokság alá helyezése.
Ezek alkalmával azt tapasztalom, hogy a pedagógusok és a fogyatékossággal élő gyermeket nevelő szülők gyakran túl elméletinek, megfoghatatlannak és szükségtelennek érzik a jogérvényesítés tanítását. Arra hivatkoznak, hogy a gyermekük/ tanítványuk fogyatékosságának súlyossága miatt úgysem használhatóak nála ezek az eszközök. Azt gondolom azonban (és a MONDO hitvallása is az), hogy minden embernek joga van ismerni a saját jogait, és közös társadalmi felelősségünk a számára legérthetőbb módon megtanítani ezeket. Nyilván a képességektől függően más lesz a cél az önállóság és az önálló jogérvényesítési szinten, továbbá eltérő lesz az eszköz és a megértés szintje is. A célkitűzés viszont megegyezik: a személy legyen képes felismeri, ha csorbulnak alapvető emberi és állampolgári jogai és megfelelő lépéseket tudjon tenni annak érdekében, hogy megvédje magát.
Van olyan személy, akinek a megértését a képek, a szociális történetek, a piktogramok, a jelek vagy éppen a bazális kommunikáció (pl.: légzés, szemhéj vagy tekintet mozgás, nyelés, bármilyen hangadás vagy minimális ujjmozgás használata kommunikációra) eszközei fogják támogatni. A MONDO segítséget nyújt ehhez a (vitathatatlanul nehéz, de elengedhetetlen) feladathoz, mely mind a családok, mind a családokat támogató szakemberek sajátja.
Bár a MONDO dedikált célcsoportja a fogyatékossággal élő gyermekek, tipikusan fejlődő kortársakkal való közös feladatokhoz is hasznos annak érdekében, hogy a gyerekek nyitottak legyenek társaikkal szemben és képesek legyenek a másság elfogadására.Emellett azért is hasznos minden gyerek számára, mert a nem fogyatékossággal élő emberek jogtudatosítása is hiánypótló feladat.
A munka folytatódik, a workshopok visszajelzései alapján a mostani 10 témát érdemes bővíteni, egy témával mindenképp, hogy eszközt kínáljon az online térben történő visszaélésekre.
Így tud a MONDO lépést tartani a jogsértő viselkedéssel és így képes hozzájárulni ahhoz, hogy a gyermekek képesek legyenek megvédeni magukat.
Menyhárt Barbara