Fontos, hogy a tanárok jól ismerjék a gyermekek jogait és ezt a tudást át is adják a diákjaiknak. Ezért a TASZ 2019-ben - egy közösségi gyűjtésnek köszönhetően - több mint 40 iskolába viszi el a MONDO nevű jogtudatosító kártyajátékot. Az ember jogi oktatást nem lehet elég korán kezdeni, ezért workshopok keretében tanítjuk meg a pedagógusoknak, hogy hogyan tudják beépíteni a MONDO-t a mindennapi gyakorlatukba. Bízunk benne, hogy a tanárok hasznos eszköznek találják a MONDO-t, és bátor gyermekeket nevelnek, akik tisztában vannak a jogaikkal, és ha kell, fel is szólalnak azok védelmében.
Magyarországon a fogyatékossággal járó társadalmi hátrányok még a mai napig sokszor tabutémának számítanak. Jobb nem is foglalkozni velük, gondoljuk, hiszen van épp elég bajunk. Ha nem vagyunk érintettek, könnyű felmenteni magunkat, hogy ez nem az én “problémám”, majd megoldja az érintett család. A gyermekek fejlesztésében, nevelésében a családok fontos szövetségesei lehetnek a fogyatékossággal élő gyermeket nevelő pedagógusok. Kiemelt szerepük van abban is, hogy a diákjaik felkészültek legyenek minden helyzetre, és ki tudjanak állni a jogaikért az iskolai évek alatt és azután.
Januárban tartottuk az idei év első MONDO workshopját, ahol a két órás foglalkozáson arról beszélgettünk a tanárokkal, hogy miért fontos már az iskolában a MONDO témáival foglalkozni, és hogyan lehet az emberi jogi szemléletet iskolai keretek között átadni a gyerekeknek. A MONDO egy jogtudatosító kártyajáték, melyet a TASZ és a Csillagház Általános Iskola közösen fejlesztett ki, hogy a fogyatékossággal élő gyermekek megtanulják a jogaikat, és ha olyan helyzetbe kerülnek, azokat meg tudják védeni. A kártyák témái között szerepel a gondozás, a barátság, a párkapcsolat, a gondnokság vagy a szavazással kapcsolatos fontosabb tudnivalók, és olyan nehezebb témakörök is, mint például a bántalmazás vagy az intézeti lét.
A tanulmányok fontos része az emberi jogok megismerése, melynek sikeressége alapvetően befolyásolja, hogy a gyerekek későbbi életük során mennyire tudnak majd fellépni az őket érő sérelmekkel szemben. A MONDO kártyák konkrét helyzetekhez konkrét útmutatóul szolgálnak. Például, hogy mit kell tennem, ha megütnek, hova fordulhatok, ha gondnokság alá akarnak helyezni, vagy hogyan tudok szavazni. Ha a fogyatékossággal élő gyermekek megtanulják, hogy mi az, amit megtehetnek velük, és mi az, amit nem, nemcsak kevesebb eséllyel sérülnek majd a jogaik, hanem bátrabbak lesznek és aktívabb tagjai a társadalomnak.
A fogyatékossággal élő emberek jogai iránti érzékenyítés nem csak a civilek vagy a tanárok feladata. Az állam kötelezettsége, hogy olyan feltételeket teremtsen, hogy a fogyatékossággal élő állampolgárok is ugyanúgy tudják gyakorolni a jogaikat, mint akik nem élnek valamilyen korlátozottsággal.
A MONDO minden gyermeket és felnőttet arra tanít, hogy a fogyatékossággal élő embereknek joga van a közösségben élni. Mert nem normális, ha fogyatékossággal élő felnőtt emberek több százan összezárva nagy intézményekben élnek határmenti települések szélén. Nem normális, hogy alig látunk kerekesszékes embert az utcán. Nem normális, hogy autista gyermeknek nincs hely a többségi iskolában. Nem normális, hogy nem találkozunk értelmileg akadályozott emberekkel a nyílt munkaerőpiacon. Az állam feladata, hogy mindenki számára egyenlő esélyeket teremtsen.
Kiesni a megszokottból, a “normalitás” hálójából rossz. Kiszakadni a közösségből rossz. Az emberi jogi szemlélet a közösségek számára hívja fel a figyelmet, hogy felelősek vagyunk azért, hogy a fogyatékossággal élő emberek ne külön, elzártan tanuljanak, dolgozzanak vagy menjenek szórakozni. Egy befogadó társadalomban nincs például szükség arra, hogy az állatkert külön “sérült gyermekek napját” rendezzen.
Tehetünk azért, hogy befogadóbbak legyenek a közösségeink, hogy a fogyatékossággal élő emberek ne legyenek a társadalom láthatatlan, másodrendű tagjai. A bátor kiálláshoz, az önérvényesítéshez elengedhetetlen, hogy bizonyos információk tudatában legyünk. Ebben segítenek a MONDO kártyák, melyek játékos formában az önrendelkező életre készítik fel a gyermekeket. Bízunk benne, hogy a kártyákat és a hozzá tartozó pedagógiai segédanyagot hasznosnak találják a tanárok és beépítik az emberi jogi szemléletmódot az óráikba, és így sok bátor, jogaikkal tisztában lévő gyermeket engednek majd ki kezeik közül.