Hiába készült izgatottan a középiskolára Anna, és írta meg a gimnáziumi felvételit kiemelkedő eredménnyel, az általa kiválasztott iskola mégse vette fel őt. Hogyan lehetséges ez? Úgy, hogy Anna testi fogyatékossággal él, ezért nem az volt a fontos, hogy hol szeretne tanulni, hanem az, hogy a tankerület szerint hol okoz ezzel a legkevesebb problémát.
Anna első éves gimnazista, nagyon szeret iskolába járni, osztályelsőként végezte el az első félévet. Jól érzi magát a barátai körében, tanárai segítőkészek, megtalálta a helyét a közösségben, de mindettől megfosztotta volna a tankerület csak azért, mert fogyatékossággal él.
Anna a gimnáziumi felvételi után szembesült azzal, hogy ami az osztálytársainak természetes, neki már nem annyira magától értetődő. Nem választhatott szabadon iskolát, a bekerülés feltételeit ugyanis nem a képességei és felkészültsége határozta meg, hanem az, hogy nehezebben közlekedik és kommunikál másoknál.
A tankerület a mozgáskorlátozottsága miatt Anna igényeinek “megfelelőbb” iskolát jelölt ki. Miközben a kijelölt iskola sem akadálymentesített, csak könnyebben megoldható a kerekesszékkel való közlekedés az iskolán belül. Igaz, hogy ez az iskola sem volt rossz iskola, csak éppen nem Anna választotta, és olyan tagozat sem indult az évfolyamon, ami érdekelte őt.
Ha szerinted is fontos, hogy mindenki egyenlő esélyekkel tanulhasson, támogasd a munkánkat! tasz.hu/tamogatas
Pedig a fogyatékossággal élő diákokat is megilleti az a jog, hogy képességeiknek megfelelő módon tanulhassanak. Jogszabály mondja ki, hogy a mozgáskorlátozott tanulók oktatása során az egyéni sajátosságokhoz, szükségletekhez kell igazodni - azaz nem Annának kellene alkalmazkodnia az iskolához, hanem fordítva. Hiszen neki is joga van ahhoz, hogy kibontakoztathassa tehetségét, egyéniségét.
Szerencsére Anna és szülei nem hagyták annyiban a dolgot, és kitartásuknak köszönhetően sikerült elérnünk azt, hogy Anna az általa választott gimnáziumba járhasson. Ez úgy lehetséges, hogy speciális segítséget kap: sikeresen kiharcoltuk, hogy az állam személyi segítőt biztosítson számára iskolaidőben, így a többiekkel együtt, megkülönböztetés nélkül vehet részt az oktatásban.
A személyi segítő lényegében minden olyan fizikai tevékenységben segít Annának, amire az iskola ideje alatt szüksége van, de nehézkesen, vagy nem tudja egyedül megoldani (például öltözködés, evés-ivás, mosdóhasználat, közlekedés stb.).
A személyi segítővel Anna szoros, bizalmi-baráti viszonyban van; számíthat rá, biztonságot ad neki. A személyi segítő tanítási időben folyamatosan vele van, mégis lehetővé teszi, hogy Anna önálló életet élhessen, tanulhasson, barátságokat köthessen, elérhesse a céljait, álmait, pont úgy mint mindenki más.
A szokatlan helyzettel járó kezdeti nehézségek mára megoldódtak, jó a hangulat az osztályban, és Anna is felszabadult az új környezetben. Az osztálytársak megismerték és elfogadták őt, társuknak, barátjuknak tekintik, segítenek az iskolatáska be- és kipakolásában, a jegyzetelésben, vagy éppen szurkolnak neki, ha látják, hogy a fejlesztő órán a járást, lépcsőzést gyakorolja.
A tanárok is kezdettől fogva segítőkészek voltak, de néha problémát okozott az ismeretlen helyzet. Mostanra ők is megismerték, megszerették Annát. Támogatják, ha kell, akkor alkalmazkodnak hozzá, és közösen az osztállyal megoldják a felmerülő nehézségeket.
Mindenki teszi a dolgát. Ez lenne a természetes.
Továbbra is jogsegélyt ajánlunk az érintett családok számára olyan ügyekben, amikor az állam nem tesz eleget a törvényi kötelezettségeinek, és nem biztosítja a fogyatékossággal élő gyerekek számára a képességeiknek megfelelő, inkluzív oktatást. Ha hasonló helyzetbe kerülsz, keresd jogsegélyszolgálatunkat!
szerző: Lovász Laura
fotó: Pivarnyik Balázs