El akarták venni az önkormányzati képviselő tiszteletdíját, de a kedvét a munkától nem tudták

Kesznyéten községben Kiss Gyulának, a helyi képviselő-testület tagjának felfüggesztették a tiszteletdíja kifizetését egy első ránézésre személyre szabottnak tűnő új önkormányzati rendelettel, de ügyfelünk meg volt róla győződve, hogy ez jogszerűtlenül történt. Azt sem lehet kizárni, hogy az önkormányzat így próbálta “jobb belátásra” bírni a képviselőt, akinek véleménye sokszor eltért a többségétől. Végül ügyfelünknek lett igaza, és közösen elértük, hogy visszakapja az elmaradt tiszteletdíjat.

Az ügy úgy indult, hogy az önkormányzat hozott egy rendeletet, amelyben előírták, hogy megvonható a tiszteletdíj, ha a képviselő nem szerepel az önkormányzati törvény szerinti, köztartozásmentes adózói adatbázisban. Ezzel csak egy probléma van: az önkormányzati törvény nem erre az esetre ír elő szankciókat.

Az önkormányzati törvény szerint nem azt kell szankcionálni, ha egy  képviselőnek köztartozása keletkezik, hanem ha tartósan (60 napon túl) az így is marad. Így tehát a kesznyéteni  önkormányzati rendelet szigorúbb feltételeket állapított meg egy törvényél, ami jogellenes. Mi elértük, hogy visszálljon a jogszerű állapot.

Bármennyire is egyszerű megítélésűnek tűnik az eset, a jogszerűség helyreállítása már nem volt az: a megyei kormányhivatalnak kellett felhívnia a község képviselő-testületét a jogsértő rendelet módosítására, és arra, hogy vonja vissza ügyfelünk  tiszteletdíjának megvonásáról rendelkező határozatát, és fizesse vissza az elmaradt tiszteletdíjat. Az első levéltől a vizsgálat lezárultáig másfél év telt el - de az eljárást mégis teljes siker koronázta: a jogellenes szabályozást módosították, a határozatot visszavonták, a tiszeletdíjat pedig végül megkapta Kiss Gyula.

Nem ez az első eset, amikor egy jogsértő önkormányzati rendelet módosítást kezdeményeztük. Korábban olyan rendeleteket támadtunk meg, amelyek a szociális ellátások igénybevételéhez feltételként szabták, hogy az igénylőnek rendezett legyen a lakókörnyezete. Ötvenöt szerintünk jogsértő, szegényeket diszkrimináló rendeletből huszonötnek a módosítását sikerült is elérnünk.

Az ügy másik tanulsága, hogy a képviselő-testületek hasonló, jogellenes eszközökkel “fegyelmezhetik” meg visszaélésszerűen az általuk “renitensnek” tartott képviselőket. Ez egy időre megnehezítheti a képviselő dolgát, hiába próbálkoznak azonban ilyennel, mert a jogszerűség próbáját nem állják ki ezek az intézkedések.

Lehetséges, hogy az ilyen típusú jogsértő intézkedések gyakoribbak, mint gondolnánk! Ha tudomásod van hasonló esetről, esetleg téged, mint képviselőt ért hasonló hátrány, keresd meg ingyenes jogsegély-szolgálatunkat, és segítünk!

Döbrentey Dániel