Nyílt levélben kértük a kórházigazgatókat, hogy a járvány alatt se feledkezzenek meg a betegek jogairól

  • A Nemzeti Népegészségügyi Központ novembertől látogatási tilalmat rendelt el a kórházakban, ami az eddigi tapasztalatok szerint nagyon megnehezíti a kapcsolattartást a betegek és családtagjaik között.

  • Nyílt levélben kértük a kórházigazgatókat, hogy a negyedik hullámmal járó leterheltség mellet se feledkezzenek meg a betegjogokról, és javaslatokat is megfogalmaztunk a kapcsolattartás megkönnyítésére. 

A koronavírus-járvány második és harmadik hullámában rengeteg jogsegélykérő fordult hozzánk azzal, hogy nem tudja, mi történik kórházban fekvő szerettével, és a látogatási tilalom miatt hiába próbálja felvenni vele a kapcsolatot. November közepére a kórházak ismét annyira leterheltté váltak, hogy, a kapcsolattartás biztosítása megint olyan feladattá vált, amelyre sokszor nem jut már erőforrás. Pedig a kapcsolattartáshoz és a tájékoztatáshoz való jog olyan alapvető betegjog, amelyet a kórházaknak a rendkívüli helyzetben is biztosítaniuk kell. Azért, hogy a negyedik hullámban ne forduljanak elő sorozatos jogsértések, nyílt levélben fordultunk a kórházak vezetőihez.

A korábbi hullámokban azt tapasztaltuk, hogy sok kórház az egészségügyi válsághelyzetre hivatkozott, amikor visszautasította az érdeklődő hozzátartozókat. Ilyenkor ugyanis a betegjogok csak korlátozottan érvényesülnek: csak akkor és olyan mértékben gyakorolhatók, hogy ne veszélyeztessék az egészségügyi válsághelyzet felszámolását. A korlátozott érvényesülés azonban nem azt jelenti, hogy a betegek jogait teljesen figyelmen kívül lehet hagyni. Tehát a kapcsolattartás esetében a személyes látogatás jogszerűen korlátozható, de más formáit lehetővé kell tenni a súlyos járványhelyzetben is. Az semmiképpen sem elfogadható, ha az intézmény nem segít abban, hogy a hozzátartozók szeretteikkel beszéljenek, vagy nem ad tájékoztatást a beteg állapotáról.

Nem vitatjuk, hogy a végletekig leterhelt egészségügyi dolgozók számára ezeknek a jogoknak a biztosítása olyan feladat, ami nehézséggel jár – miközben semmiféle központi segítséget nem kapnak hozzá. De a tájékoztatás és a kapcsolattartás előmozdítása ugyanúgy az egészségügyi ellátás része, mint az orvosi beavatkozások elvégzése, tehát a gyógyítás mellett ez is kötelessége a kórházaknak.

A hozzánk érkező panaszok alapján úgy tűnik, hogy sokszor a szándék meg is van erre, viszont az intézmény nem dolgozott ki működőképes rendszert a személyes látogatás helyettesítésére.Azért, hogy ebben segítsük a kórházak vezetőinek, az alábbi javaslatokat küldtük el nyílt levelünkben:

  • Az egyes osztályokon legyen kijelölve, hogy kinek a feladata a kapcsolattartás biztosítása, illetve az, hogy a kapcsolattartásra képtelen betegről a hozzátartozók számára információkat juttasson el. Ha az egészségügyi személyzet leterheltsége ezt indokolja, akkor vonjanak be önkénteseket, vagy a kórházba kirendelt honvédségi dolgozókat.
  • Ha a beteg állapotában érdemi változás állt be, mielőbb értesítsék a hozzátartozókat! Ezt az egészségügyi törvény is előírja, de betartása az intézmény érdeke is. Ha ugyanis a hozzátartozó biztos lehet abban, hogy megkapja a megfelelő tájékoztatást, akkor kevésbé terheli a kórházat azzal, hogy ő maga érdeklődik.

  • Hozzanak átlátható, betartható és megismerhető szabályokat a kapcsolattartásról és a tájékoztatásról! Ezek az információk legyenek elérhetőek a kórház honlapján, és valóban tartsák is be őket.

  • Figyeljenek oda azokra a helyzetekre, amelyeket az NNK különlegesen méltánylandónak nevezett, azaz amikor a személyes kapcsolattartásra a látogatási tilalom ellenére is lehetőséget kell biztosítani (például a végstádiumban lévő, súlyos állapotú betegeknél vagy a szülés során), és a belső szabályokat ennek megfelelően alkossák meg!

Reméljük, hogy levelünkkel és javaslatainkkal segíteni tudunk abban, hogy a betegek kapcsolattartási és tájékoztatási joga a járvány felfutásával se sérüljön.

Ha kérdésed van a betegjogokról, olvasd el tájékoztatóinkat! Ha a járványhelyzettel kapcsolatban van jogi kérdésed akár egészségügyi dolgozóként, akár betegként vagy hozzátartozóként, kattints tematikus oldalunkra, vagy keresd jogsegélyszolgálatunkat a jogsegely@tasz.hu címen!