Elvégzi-e az ombudsman valaha a munkáját?

  • Kozma Ákos 2019 óta az alapvető jogok biztosa, de egyre kevésbé foglalkozik alapjogvédelemmel – általában már nem is válaszol a jogvédők beadványaira.
  • Összegyűjtöttük azokat az ügyeinket, amelyekre évek óta nem kaptunk választ, és miután erre a levelünkre sem válaszolt, létrehoztuk a www.valaszoltekozmaakos.hu-t, ahol bárki megnézheti, hogyan (nem) végzi a munkáját az ombudsman.

Az ombudsman közösségi médiafelületein látható, hogy a tisztséget 2019 óta betöltő Kozma Ákos számtalan alkalommal ellenőrzi olyan alapvető fontosságú intézmények működését, mint például erdészetek, katasztrófavédelmi őrsök vagy lövészdandárok. E teendői mellett azonban egy kevésbé látványos, ám az alapjogvédelem szempontjából jóval jelentősebb tevékenységre nem marad idő. Ez az emberek nagyobb csoportjait érő, súlyos, rendszerszintű alapjogsértések kivizsgálása, ami nem mellesleg az ombudsman legfőbb feladata lenne. 

Az alapvető jogok biztosának feladata, hogy az alapvető jogokkal kapcsolatos visszásságokat kivizsgálja vagy kivizsgáltassa, és orvoslásuk érdekében általános vagy egyedi intézkedéseket kezdeményezzen. A rá vonatkozó szabályok szerint együttműködik azokkal a szervezetekkel, amelyek célja az alapvető jogok védelmének előmozdítása. A TASZ a Magyarországon működő egyik legnagyobb és legrégebbi ilyen szervezet, ezért rendszeresen felhívjuk az alapvető jogok biztosának figyelmét olyan rendszerszintű problémákra, amelyekről munkánk során értesülünk, és amelyek a polgárok jogainak sérelmét eredményezik. Hozzánk hasonlóan más civil jogvédők is így tesznek. 

Ez az együttműködés azonban sajátosan egyoldalúvá vált az utóbbi időben, miközben a jogvédők olyan jogsérelmekről számolnak be, amelyekre az alapvető jogok biztosának megkülönböztetett figyelmet kellene fordítania.

Ennek ellenére 

igen sok esetben még csak választ sem kapunk a beadványainkra, semmilyen reakció nem érkezik a biztostól. Bár az ombudsman eljárásának nincs törvényben meghatározott határideje, az nem elfogadható, hogy az alapvető jogok rendszerszintű sérelmét állító beadványokra hosszú évekig egyáltalán nem reagál. Még abban az esetben is válaszolnia kellene ezekre a beadványokra, ha egyébként úgy ítéli meg, hogy azokat nem kell érdemben vizsgálnia. 

Ha az ombudsmani hivatal beadványok feneketlen süllyesztőjeként viselkedik, ahova ugyan lehet fordulni, de ahonnan válaszra nem lehet számítani, akkor hasonlatossá válik azokhoz a szervekhez, amelyek ellenében számos országban életre hívták ezt az intézményt. 

Beadványaink  súlyosan kiszolgáltatott helyzetben lévő emberek rendszerint más úton nem orvosolható alapjogsérelmeire hívják fel a figyelmet. Azért fordultunk ezekben az ügyekben az alapvető jogok biztosához, mert az általában rendszerszintű jogsértések orvoslására a magyar jogrendszerben sajnos nincs az ombudsmannál hatékonyabb eszköz. Mivel az ombudsman válasz nélkül hagyja ezeket a beadványokat, azzal hozzájárul ahhoz is, hogy ezek az alapjogsérelmek továbbra is fennálljanak. 

Azt üzeni ezzel minden érintett polgárnak, hogy az ő sérelmük válaszra sem érdemes. Ahogyan nem érvényesülnek alapvető jogok pusztán attól, hogy egy alapjogi katalógus deklarálja őket, úgy az ombudsman intézménye sem működik az alapvető jogok garanciájaként csak azért, mert létezik ilyen. A hivatal biztos sok beadványt válaszol meg, akár érdemben is, de a jogvédők perspektívájából nézve nem látszik, hogy Magyarországon az ombudsman hatékony jogérvényesítési fórum volna. 

Néhány hónapja egy Kozma Ákosnak címzett levélben összegyűjtöttük azokat az ügyeinket, amelyekre évek óta nem kaptunk választ. Erre a levelünkre sem kaptunk választ. A gyűjtésünket ezért jogvédő partnereink válasz nélkül maradt ügyeivel is kiegészítettük, és közzétettük. A www.valaszoltekozmaakos.hu oldalon mindenki megnézheti, hogy milyen beadványokra hány éve és hány hónapja nem reagál a magyar alapjogvédelem legfontosabb intézménye. Huszonnégy rendszerszintű jogsértést sérelmező ügyet tüntettünk fel, amelyek közül 

a legrégebben meg nem válaszolt beadvány tizenkét éve és két hónapja vár válaszra. Ha egy ügyben időközben érdemi válasz érkezik, a számlálót leállítjuk és jelezzük ezt a honlapon. A TASZ megválaszolatlan ügyeit tartalmazó lista 2021. novemberi létrehozása óta ezt egyetlen ügynél kellett megtennünk. 

Szabó Máté Dániel, szakmai igazgató

A címlapi kép forrása: facebook.com/alapvetojogokbiztosanakhivatala