Ma megszűnik a maradék szabadság is a közoktatásban. Elfogadták azt a köznevelési törvénycsomagot, amivel te is rosszul fogsz járni, ha csak egy kicsit is érdekel, ki, mit és hogyan tanít a gyerekednek az iskolában. Hogy kellően cinikus legyen: mindezt azokra a gyerekekre hivatkozva találta ki a kormány, akik épp a kormány nemtörődömsége miatt kerültek kilátástalan helyzetbe. Megszűnő magántanulóság, lehetetlen helyzetbe hozott alternatív iskolák, kézivezérelt igazgatók: most átnézzük, pontosan mi is változik az új törvénnyel. A mai nap a haragé és a felháborodásé, de lehet és kell is tenni az új szabályok ellen.
A közoktatási szabályokat módosító törvény sok változatatást tartalmaz, de az irány egyértelmű: a szabad, modern, gyerekközpontú oktatás felől teszünk egy jó nagy lépést visszafelé, a poroszos, merev, tananyagközpontú oktatás felé. Hogy ez miért tragikus, azt elmondják az érintettek és Vekerdy Tamás pszichológus ebben a videónkban.
Lássuk röviden, hogy mik a változások, és ezek hogyan igyekeznek csökkenteni az oktatás és a szülők nevelésének szabadságát.
Megszűnik a magántanulóság
Az, hogy mi a helyzet ma a magántanulósággal, mint cseppben a tenger, jól mutatja az oktatás összes gondját:
- a tehetősek magántanulóként menekítik ki a gyerekeiket az állami rendszerből;
- a legrosszabb helyzetű gyerekeket az iskola teszi ki, konkrétan az utcára, mert nem tudnak velük mit kezdeni;
- a sajátos nevelési igényű, vagy más okból speciális odafigyelést igénylő tanulók sokszor azért kénytelenek magántanulók lenni, mert nincs olyan intézmény ami képes fogadni, megfelelően felkészíteni, oktatni őket.
Ezeket a problémákat mind lehetne kezelni, megfelelő oktatáspolitikával, megfizetett pedagógusokkal, felkészült intézményrendszerrel.
Ehelyett a kormány inkább megszünteti a magántanulóság intézményét.
Hogy ez miért teremt több problémát, mint amennyit megold, ebben a posztunkban írtuk le, azt pedig, hogy érintettként mit tehetsz, a jövő héten részletesen is elmagyarázzuk.
Nincs menekvés az óvoda elől
Bár az óvoda – ha jól működik –, jó dolog, attól még nem kellene kötelezőnek lennie. Vannak, akik eleve ódzkodnak az intézményesített neveléstől-oktatástól, más szülők úgyis otthon vannak mondjuk egy kisebb testvér miatt és szeretnék, ha együtt lehetnének a gyerekükkel. Ennek a jövő tanévtől vége: 4 éves kortól nem lehet felmenteni a gyereket, 6 éves koráig kötelező óvodába járnia.
Nincs menekvés az iskola elől
Hol vannak már azok a régi, szép idők, amikor a gyerek az iskolaérettség elérésekor mehetett iskolába! A jövő tanévtől minden hatéves kort elérő gyereknek kötelező megkezdeni az iskolai tanulmányait. Míg korábban a szülő kérhette, hogy a gyereke egy évet még maradhasson oviban, ezt most már egy – egyelőre meg nem nevezett – bürokratikus hatóság fogja eldönteni, és ha nem tetszik a döntése, bíróságon pereskedhetünk.
Búcsú az alternatív iskoláktól
Rendkívül taktikusan ahhoz az eszközhöz folyamodtak, hogy az alternatív iskolákat nem szervezeti, hanem tartalmi értelemben lehetetlenítik el. Az utolsó percben került be az a módosító, ami szerint az alternatív iskolák kerettantervének félévente kell biztosítania az átjárhatóságot más intézményekbe. Pedig az alternatív iskoláknak pont az a lényegük, hogy végeredményben ugyanoda jutnak el, mint a hagyományos tantervet követők, de a módszertanuk egészen más. De hogy legyen más a módszertanuk, ha félévente igazodniuk kell a hagyományos iskolákhoz?
Nincs beleszólás az igazgató személyébe
A kormány nagyon fontosnak érzi, hogy az iskolák élére a saját embereit ültethesse. Ennek érdekében már jó pár éve megváltoztatta a szabályokat, de egy dologról megfeledkezett: hogy a régi igazgatók leváltásának nem mindig fognak örülni a tantestület tagjai, a szülők és diákok. Lett is olykor hangos felháborodás, tiltakozóakciók az új igazgató ellen és szolidaritás a régi mellett. Ma végre helyére került ez is: mostantól az érintettek (tanárok, szülők, diákok) már csak véleményt sem nyilváníthatnak a kinevezni tervezett igazgató személyéről.
Bármilyen okból kirúgható, befenyített igazgatók
Ha olyasmi történne az iskolában, ami „a köznevelési jogszabályok súlyos megsértése révén a gyermek, tanuló Alaptörvényben foglalt jogainak megsértését eredményezheti”, az igazgatót mostantól minden további nélkül ki lehet rúgni. És hogy mi lehet olyan ok, ami „a köznevelési jogszabályok súlyos megsértése révén a gyermek, tanuló Alaptörvényben foglalt jogainak megsértését eredményezheti”? Konkrétan bármi. De egy dolog biztosan: ha civil szervezetek jönnek szabadságjogokról, egyenlőségről, szexualitásról, drogokról beszélni a diákoknak. Vajon hány iskolába fogják mostantól beengedni őket?
A mai napon nemcsak a magyar tudomány köt gyászszalagot – hiszen Áder János ma aláírta az MTA-t szétzúzó törvényt –, hanem az oktatás is visszacsúszik jó néhány évtizedet. De ne adjátok fel a reményt: a törvénynek sok pontjával fel lehet, és a gyerekek védelmében fel is kell venni a küzdelmet, és mi mindenben segíteni fogunk azoknak, akik ki szeretnék harcolni, hogy a gyerekük egy szabadabb rendszerben tanulhasson. A jövő héten mondjuk, mik a jogi eszközök, figyeljetek ránk!
Asbóth Márton