Elhinnéd, ha azt mondanám, hogy az emberminisztériumban szerethető és fogyatékos emberek életét jobbá tevő programot dolgoztak ki, amelyet képtelenek végrehajtani, mert egy csökönyös hivatal megbénította az apparátust?
És mit szólnál ahhoz, hogy a kitartó hivatal képes megtáncoltatni az EU-s pénzosztó rendszert is?
Lássuk, hogy mehet a levesbe 35 milliárd forint. 35 milliárd, amiből 8-10 ezer fogyatékos ember életét lehetne emberségessé tenni, és amivel akkora lökést lehetne adni a hazai szociálpolitikának, mint amekkorával a NASA gyújt az űrsiklók alá.
Legyünk őszinték.kita
A kormány az elmúlt években meggyőzött minket arról, hogy a fogyatékos emberek intézeteinek a bezárását fontosnak tekinti. Kritizáltuk ezer meg egy dologért, de ezért kijár neki az elismerés.
Értéket teremtett.
- Bezárt 6 intézetet, és segített közel 600 embernek élhető életet élni.
- Szilvásvárad tiltakozott a fogyatékos emberek beköltözése ellen, de a kormány időben felismerte, hogy meg kell védenie a kiszolgáltatottakat.
- És ha ez nem lett volna elég, tavaly és idén nyáron civil szervezetekkel közösen dolgozta ki a közeljövő intézménytelenítési stratégiáját. És az asztalhoz még a TASZ-t is meghívta.
De most hátra arcot csinál. Most azt mondja, hogy nem kell reform, maradhatnak a fogyatékos emberek az isten háta mögötti intézetekben, és maradhatnak az intézetek is.
Miért a fordulat?
Mielőtt megpróbálnánk megérteni, mi történt, lássuk a tényeket.
A pályázat, amitől mindenkinek leesett az álla
A kormány 35 milliárd forint EU-támogatást akart költeni az elavult intézetek bezárására. Ahhoz, hogy ezt megtehesse, ki kellett írnia egy EU-s pályázatot. Ilyenkor az intézetek fenntartói jelentkezhetnek, és pályáznak arra, hogy bezárják intézményeiket, és helyettük kisebb és a lakóknak jobb életkörülményeket biztosító lakóformákat hoznak létre
A pályázatot társadalmi vitára bocsátották.
Kitagolni csak ha kedvünk tartja?
A pályázónak nem kötelező bezárni az intézetet, csak lehetősége van erre. Pedig az intézet-kiváltásnak csak akkor van értelme, ha a korábbi intézetet bezárják, és onnan az összes bentlakó személyt segítik kijutni, és támogatják abban, hogy a helyi közösségben éljen. Ezzel az engedménnyel a pályázati program elveszti azt a képességét, hogy a reform motorjává váljon.
Ehelyett ahhoz fog hozzájárulni, hogy egy intézetekre alapozott ellátórendszer mellett megerősödjön egy az intézetektől függő és azokhoz tartozó félig meddig-intézeti és félig-meddig modernizált ellátási struktúra.
Végső soron az intézetek lesznek erősebbek.
Új, nagy létszámú intézmények is építhetők?
A pályázat lehetővé teszi, hogy kiváltás címén akár 25 főt is egyetlen épületben helyezzenek el. De a támogatott lakhatás koncepciója legfeljebb néhány fő (2-3 ember) együttélését ismeri el megfelelő megoldásként.
A 25 fős épületek létrehozásának lehetősége az intézményesítés új hullámát hozhatja magával.
Pazarlásra fel
Egy fő kiköltözésének támogatására 8.750.000 forint bruttó elszámolható költség áll rendelkezésre. Ebből a pénzből egész családok számra lehetne jó állapotban lévő, felszerelt lakásokat venni Budapesten kívül az ország ezernyi pontján.
Baján például 8-9 millió forintért jó állapotú, beköltözhető panellakásokat vásárolhatnánk ezért a pénzért, amely egy 2-3 fős lakóközösség számára is tökéletes megoldás volna.
Az intézeteket elhagyó fogyatékos személyeknek nincs szükségük prémium lakhatásra. Sőt, a prémium ingatlanok csak növelik a lakosság ellenérzését a fogyatékos személyek iránt.
A pazarlás a fogyatékos személyek elleni indulatok gerjesztését fogja maga után vonni.
De nem ez a legnagyobb baj. Hanem az, hogy intézetben élő emberek ezreitől veszi el a kiköltözés lehetőségét.
Hiszen a teljes pályázható keret 35 milliárd forint. Ha minden fogyatékos személyre közel 8,75 milló forintot költünk, akkor 4000 személy kiköltözése várható. Ha 3 millió forintot fordítanánk egy-egy emberre, és egyszerűbb ingatlanokat vásárolnánk, akkor soha nem látott fordulatot vihetne végig a kormány néhány év alatt, és a kelet-közép-európai államok között elsőként mondhatná el magáról, hogy megcsinálta az intézetek kiváltását.
A legfőbb szakmai szerv megalázása
Az kitagolást támogató korábbi pályázatok során az Intézményi Férőhely Kiváltást Koordináló Országos Testület jóváhagyása nélkül egyetlen pályázó sem kaphatott támogatást. Az akkori jelentkezőknél a testület el tudta érni, hogy jelentősen átírják pályázatukat, és sokkal inkább a korszerű szemléletnek megfelelő, személyre szabott feltételekkel vágjanak neki a munkának.
Ezzel szemben a mostani tervezet szerint az Intézményi Férőhely Kiváltás Koordináló Országos Testület ajánlása 2 pontot jelent a bíráló-bizottság szemében. Ez az összpontszámnak a 2%-át teszi ki.
Ez azt jelenti, hogy a kiváltás szakmai grémiuma súlytalanná vált a folyamatban. A szakmai kontroll kikapcsolása nem csak a gyógypedagógus és -fogyatékosságügyi szakma és az érdekvédők arculcsapását jelenti, hanem azt is, hogy a kormány ezt a hatalmas lehetőséget kiszolgáltatja az intézetek érdekeinek.
Hab a tortán
Ha pedig ez nem lenne elég, hogy a férőhely kiváltást támogató programot visszafordították, egy másik pályázat is megjelent a színen.
A meglévő tömegotthonokat nem csak, hogy nem zárják be. Hanem fel is újítják 3,8 milliárd forint értékben.
Ez a kiírás már nyílt szembefordulás a kitagolás politikájával, amelyet a kormány eddig követett.
Az új hatalmi centrum felmemelkedése
Mi folyik itt? Hiszen láttuk, a kormány elkötelezett a kitagolás irányában, ezt tettekkel is bizonyította.
Hogyan lehetséges, hogy a kormány mégsem képes érvényesíteni az akaratát?
A kudarcnak sok oka lehet, de az egyik napnál is világosabb.
A kormány ugyanúgy centralizálta a szociális intézeteket, ahogy az iskolákat a KLIK alá vonta.
A szociális intézmények KLIK-jét Szociális és Gyermekvédelmi Főigazgatóságnak hívják (SZGYF). Az SZGYF az összes szociális és gyermekvédelmi intézmény és szolgáltatás állami fenntartója az országban. Csak a civil és az egyházi intézetek nem tartoznak alá.
A központosítással a kormány azt akarta elérni, hogy sikeresen vihesse keresztül az akaratát a korábban széttagolt szociális rendszeren. Ez az akarat pedig részben arra irányult, hogy a régi, elavult intézeti ellátórendszert átalakítsa.
De éppen a fordítottját érte el annak amit akart: mert az SzGyF megalapításával egy a reformoknak brutális erővel ellenálló hatalmi centrumot hozott létre. Hiszen az összes intézetet egyetlen ernyő alá terelte, és kormányzati képviseletet biztosított érdekeik számára.
Pont akkor erősítette meg a kormány a régi világ intézeteinek lobbierejét, amikor nekiugrott volna, hogy megszüntesse őket.
Az SZGYF megalapításával létrehozta a kádári világ elzáró intézeteinek gigantikus érdekvédelmi szervezetét, és elképesztő hatalmat adott neki.
Az SZGYF az elmúlt években hírhedt és rettegett intézménnyé nőtte ki magát.
Minden szakmai konferencia szünetében sokan és sokféleképpen emlegetik a neves hivatalt. De abban mindenki egyetért, hogy
- az SZGYF minden reformot megtorpedóz, és hogy
- már a minisztérium reformtörekvéseit is csírájában képes elfojtani.
Nem tudjuk, hogy teljes egészében és kizárólag ez a történet áll-e a pályázati kiírások mögött, de szakmai berkekben ezt sokan tényként kezelik.
Ha a pályázati kiírás nem szimpatikus a főigazgatóság számára, csak annyit kellett tennie, hogy figyelmeztette a kormányt.
Ha nem tetszik neki a kiírás, nem indul a tenderen. Ezek után a kormány tisztviselői már maguktól is tudják, hogyan készítsenek megfelelő pályázatokat.
Ezzel az egyszerű módszerrel az SZGYF könnyedén sakkban tarthatja a kormányt és az EU-s pénzek osztása felett őrködő apparátust.
Talán arra is képes, hogy a kormány helyett akár ő maga írja meg a pályázatokat.
Verdes Tamás
TASZ Fogyatékosügyi Programvezető
Helyreigazítás
A 2016. október 13-án a taszjelenti.blog.hu oldalra felkerült, Verdes Tamas fogyatékosügyi programvezető aláírásával jegyzett ,,Hogyan fogta rövid pórázra az ember-minisztériumot egy csöppnyi hivatal?” című írásunkban — ,,A kormány 35 milliárd forint EU-támogatást akart költeni az elavult intézetek bezárására. Ahhoz, hogy ezt megtehesse, ki kellett írnia egy EU-s pályázatot. Ilyenkor az intézetek maguk jelentkeznek, és pályáznak arra, hogy bezárják őket, és helyettük kisebb és a lakóknak jobb életkörülményeket biztosító lakóformákat hoznak létre" szövegrészben — valótlanul állítottuk, hogy a Szociális és Gyermekvédelmi Főigazgatóság intézetei pályáznak. Ezzel szemben a valóság az, hogy az intézmények nem pályázhatnak, csak az SZGYF, mint fenntartó lehet a kedvezményezett.
Valótlanul állítottuk azt is, hogy: "Ha a pályázati kiírás nem szimpatikus a főigazgatóság számára, csak annyit kellett tennie, hogy figyelmeztette a kormányt. Ha nem tetszik neki a kiírás, nem javasolja intézeteinek a tenderen való indulást. Ezek után a kormány tisztviselői már maguktól is tudják, hogyan készítsenek megfelelő pályázatokat." Ezzel szemben a valóság az, hogy csak az SZGYF pályázhat, így sohasem fordult elő, hogy azt javasolta volna egy intézménynek, hogy ne induljon a tenderen. Valótlanul állítottuk azt is, hogy a kormány "Bezárt 7 intézetet..." Ezzel szemben a valóság az, hogy összesen 6 intézetet zártak be, és ebből ötöt a kormányzati háttérintézményként működő SZGYF zárta be.