Ezek voltak a legextrémebb jogsértések az önkormányzati választásokon

A szavazást a helyszínen felügyelő polgármesterjelölt, kartondobozból készült “szavazófülke” Budapesten, az utcán megkergetett vidéki képviselőjelöltek, elégetett szavazólapok, és a szavazatvásárlás különböző kreatív formái - összeszedtük a legextrémebb jogsértéseket, amikkel választási forródrótunkat felhívták az önkormányzati választások kapcsán. 

Túlvagyunk az önkormányzati választásokon, a forródrótunk folyamatosan izzott mind a szavazás napján, mind az utána következő héten. Sok választópolgár technikai jellegű segítségért fordult hozzánk (pl. boríték nélkül érvényes-e a szavazata, hogyan lehet mozgóurnát igényelni, kimehet-e a szavazatszámáló a szavazóhelyiségből a szavazás során stb.), de a csalásokról, visszaélésekről, hiányosságokról szóló hívások is tömegesen érkeztek. 

Hasonló hívások az ország sok pontjáról érkeztek - a minket megkeresők védelme érdekében csak a régiót, vagy városrészt fogjuk megjelölni, amikor az ügyről írunk.

Kezdjük mindjárt egy meglepővel: Budapesten, egy belvárosi szavazókörben például úgy kellett szavazniuk a választópolgároknak, hogy egy kartondobozszerű, alig takaró paraván állt rendelkezésükre szavazófülke helyett. Az eset azért volt különösen furcsa, mert ilyesmi inkább kisebb településeken szokott előfordulni, sőt, egy budapesti szavazókörben alkalmazott hasonló megoldás miatt már a 2016-os “kvótanépszavazás” során kimondták a jogsértést, tehát itt is pontosan tudhatták, hogy jogsértést követnek el.

Számszerűen a legtöbb hívás kistelepülésekről érkezett, és ezek főleg a nemzetiségi választásokkal kapcsolatos csalásokról szóltak. A hívások alapján a Dél-Dunántúlon és Észak-Magyarországon történhetett a legtöbb visszaélés. Olyanra is volt példa, hogy az egyik szavazatszámláló bizottsági tag rövid időre elhagyta a szavazóhelyiséget, majd mire visszatért, a település méretéhez képest sok szavazat összegyűlt az urnában, mintha a helyi választópolgárok negyede-ötöde egyetlen órában adta volna le a szavazatát. Amikor rákérdezett, hogy ez hogyan történhetett és kik jártak ott, a többi bizottsági tag nem tudott válaszolni neki. Ez meglehetősen életszerűtlen egy ennyire kis közösségben, ahol mindenki ismer mindenkit. Utólag ki is derült, hogy azok a választópolgárok, akik állítólag leszavaztak abban az egy órában, aznap nem is voltak a településen.

Ha szerinted is fontos, hogy a választási csalásokra, visszaélésekre és egyéb jogsértésekre fény derüljön, támogasd a munkánkat! ➡️➡️ tasz.hu/tamogatas

Rendszeres, tipikus jogsértés, amikor a szavazóhelyiségbe egyszerre hárman, négyen mennek be, és ott hangosan megvitatják, kire is kell szavazniuk. Az is gyakran előfordult, hogy eközben a szavazóhelyiségben volt egy polgármester-jelölt, aki előnyöket ígért a rá szavazásért cserébe vagy szankciókkal fenyegetőzött, ha nem támogatják. Ezzel három jogi probléma is van:

  • aki éppen nem gyakorolja a jogát (tehát nem szavaz, nem a szavazatszámáló bizottság tagja vagy nem tudósít a szavazásról), az nem lehet benn a szavazóhelyiségben, 
  • a szavazóhelyiségben nem lehet kampányolni, 
  • anyagi előnyt ígérni vagy szankciót kilátásba helyezni szavazatért cserébe nem lehet.

Akadtak filmbe illően abszurd jogsértések is. Volt település, ahol a szavazás után érthetetlen okból szavazólapokat fújt az utcán a szél (közülük néhányat állítólag el is égettek), a kiérkező rendőrök pedig nem intézkedtek, mondván, hogy “csak pár szavazólap van a földön”, miközben ez a bűncselekmény gyanúján nem változtat. Máshol akadt szavazóhelyiség, amit este 7 óra, tehát a szavazás befejezése előtt bezártak, mintha megunták volna a munkát.

Szintén Budapest belvárosában történt meg, hogy a szavazóhelyiségben megjelent egy termetes, ismeretlen férfi, aki percekig állt a szavazatszámló bizottság előtt, és amikor egyes tagok rendkívüli eseményeket szerettek volna jegyzőkönyvezni, fenyegetni kezdte őket. Fizikai erőszakra itt végül nem került sor, de Észak-Magyarországon két képviselő-jelöltet autóval és gyalogosan kergettek meg egy kistelepülésen. A rendőrök ugyan kiszálltak az esethez, de nem tettek feljelentést.

Máskor pedig arra volt példa, hogy a szavazatvásárlást félbeszakító rendőröknek sürgősen tovább kellett állniuk, mert pár településsel odébb erőszakos bűncselekményről érkezett bejelentés, így a választási csalás ügyében nem tudtak érdemben intézkedni. A rendőrség egyébként is ellentmondásosan viselkedett a választás során, mert néha meglepő gyorsasággal reagáltak, máskor pedig csak széttárták a kezüket. Ennek sok oka lehet, például valószínűleg a rendőrség választási csalások kezelésére kevésbé van felkészítve, mint egy közlekedési balesettel kapcsolatos helyszínelésre vagy tolvaj előállítására. 

A szavazatszámláló bizottságokkal is akadtak problémák. Volt olyan szavazatszámláló bizottsági tag, aki teljesen félreértelmezte a feladatát: egy választópolgár ugyanis jelezte, hogy a szavazófülkében kitöltött szavazólapot talált, mire a bizottsági tag fogta, és az urnába dobta a lapot, arra hivatkozva, hogy “az érvényes szavazat”. Volt, hogy a szavazatszámláló bizottság egyes tagjai bekísérték a szavazókat a fülkébe, és ott adtak nekik “instrukciókat”. Ugyanebben a szavazókörben zajlott a kisebb településeken rendszeresen előforduló nyílt szavazás is: a szavazatszámláló bizottság asztalain történt az ikszelés.

Egyes jelöltek, jelölő szervezetek bizottsági tagjai pedig a kifejezett tiltás ellenére nem tudtak ellenállni a kísértésnek, és tájékoztatták aktivistáikat arról, hogy ki nem volt még szavazni a névjegyzék szerint. A szavazók utaztatása, készpénzzel, élelmiszerrel, alkohollal történő befolyásolása is rutinszerűen zajlott - nem is kell részletezi, hogy ez miért jogellenes. Ahogy a “fotózós” visszaélésről is érkezett hozzánk hívás. Ilyenkor a szavazatáért pénzt kapó választó fényképpel igazolja, hogy megfelelő jelöltre adja a szavazatát. Ez általában úgy zajlik, hogy a kitöltött szavazólap mellé helyezi a személyi igazolványát, és ezt kint bemutatja annak, aki megvette a szavazatát.

Mi mindenkinek azt javasoltuk, hogy bármilyen jogsértést tapasztal, tegyen feljelentést, és ha lehetősége van rá, akkor nyújtson be választási kifogást is. Jó, ha dokumentálni is tudja a jogsértéseket. Mi a jövőben is azon leszünk, hogy minél több választópolgár tudjon fellépni a visszaélések ellen: ezért tartunk választójogi képzéseket, illetve készítünk hasonló útmutatókat.

Döbrentey Dániel

Korábbi posztjaink az önkormányzati választásokról:

Ezt teheted, ha kéretlen hívásokkal zaklattak a kampányban

Rejtély, hogy miért zártak ki a szavazásból sok itt élő külföldit

A rendőrség is eszköz lett a választási kampányban?

Uralkodj magadon!
Új kommentelési szabályok érvényesek 2019. december 2-től. Itt olvashatod el, hogy mik azok, és itt azt, hogy miért vezettük be őket.